امروز: پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۴۶
زوج هنرمند طراح پوشاک اسلامی مطرح کرد:

خانواده "حسین زاده" قریب سه دهه است در حوزه هنر طراحی و مد و پوشاک اسلامی در قالب مؤسسه پژوهشی - فرهنگی « شمس نهان اصفهان» فعالیت می کنند. آنها توانسته اند در این زمینه به موفقیت های زیاد داخلی و بین المللی دست پیدا کنند. آقای "حسین زاده" معتقد است مُدبومی، مُدی است که از منابع و رفرنس های تاریخی و قومی کشور خودمان الهام گرفته و ازلباس اقوام و تاریخ پوشش ایرانی – اسلامی نشأت می گیرد و این مهم نیاز به حمایت جدی دستگاه ها و هم افزایی آنها دارد.

کد خبر: ۹۵۳۱
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۷

به گزارش آساره خبر؛ "مُد mode" واژه ای مقروضی از زبان فرانسه در زبان فارسی ست، که معادل انگلیسی "فشن fashion  " است؛ این واژه امروزه در نزد فارسی زبانان کاربرد بسیاری یافته و معانی متعددی دارد. از جمله معانی پرکاربرد مُد در زبان فارسی می توان به "روش" ( روش استفاده از یک محصول، یک سبک زندگی و...) یا سبک (style) پوشش، آرایش و رفتار اشاره کرد. از این واژه مشتقاتی چون  (آلامد (a la mode به معنای « مطابق با مد روز)»؛   modelیاmodeling   که هم در زبان فارسی و هم در زبان انگلیسی منحصراً در حوزه مد و لباس به کار می رود به وجود آمده است.

در معنایی عام تر "مُد" یا "فشن" به معنای سبک روزآمد و مقبول پوشش، آرایش و زندگی است که در چند دهه اخیر به صورت افراطی صرفاً پوشش و آرایش غربی را که به سرعت در حال تغییر و در عین حال همراه با شکستن هنجارهای دینی و اخلاقی‌است به ذهن متبادر می‌سازد و دقیقاً همین انحصار معنایی است که جوامع اسلامی را نسبت به پدیده مُد و فشن و کاربرد مفهوم جدیدی به نام « مُد یا فشن اسلامی» حساس کرده است.

در کشور ما نیز هستند کسانی که برای اعتلای فرهنگ  ایرانی – اسلامی در حوزه پوشش و مُد فعالیت می کنند و سرمایه اولیه آنها نوع پوشش اقوام مختلف ایرانی از دوران تاریخ قبل از اسلام تا بعد از اسلام است؛ تاریخی که ما از آن به عنوان فرهنگ 8 هزارساله ایرانی نام می بریم.

این افراد که مصمم وارد میدان چرخاندن چرخ ماشین مُد و پوشش ایرانی – اسلامی شده اند، بهترین نیروهای پدافند غیرعامل در جبهه فرهنگی و در حوزه پوشش و عفاف و حجاب  به شمار می روند اما از قدیم گفته اند یک دست هیچ گاه صدا ندارد! از این رو  برای مقابله با مُد و مُدگرایی وارداتی از فرهنگ غرب و پیامدهای نابهنجار آن، مسوئلین نیز باید از خواب بیدار شده و با توجه به داشته های فرهنگ بومی، اعتماد به برندهای داخلی، تقویت بنیه علمی و دانش بومی طراحان، قانونمندتر کردن مبحث مُد در کشور، دقت نظر در حسن اجرای قوانین مصوبه و صبر و تلاش برای تغییر ذائقه جوانان؛  وارد عمل شده تا این مطالبه رهبری در زمینه پوشش و مد بومی بعد از 20 سال در پله اولیه درجا نزند.

کارنامه درخشان زوج هنرمند اصفهانی در حوزه مد و پوشاک اسلامی

" حمیدرضا حسین زاده" و " فاطمه صادقیان" زوج هنرمند و پرتلاش در زمینه مد ولباس اسلامی می باشند. آنها که دانش آموخته رشته روانشناسی بالینی هستند با تأسیسِ مؤسسه پژوهشی – فرهنگی «شمس نهان اصفهان » که در حوزه مُد ولباس اسلامی فعالیت می کند تمام هم و غم خود را برای اعتلای فرهنگ پوشش و مُد ایرانی – اسلامی به کار گرفته اند و به صورت خانوادگی در این عرصه فعالیت می کنند. آقای "حسین زاده " مدیرعامل، خانم "صادقیان" رئیس هیئت مدیره و "پردیس" دخترشان رئیس روابط بین الملل این مؤسسه  هستند.

 " حسین زاده" در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس در خصوص مؤسسه « شمس نهان اصفهان» می گوید: « مؤسسه پژوهشی – فرهنگی"شمس نهان اصفهان " یکی از مؤسسات فعال در حوزه تبلیغات و اجرای نمایشگاه های ترکیبی -عکس مدل و لباس اسلامی از منظر ایدئولوژیک مانند جاذبه های قرآنی – عفاف و حجاب – نماز و .. است.»

وی با بیان اینکه ما حدود سه دهه است که در زمینه هنری و عکس برداری فعالیت می کنیم، می گوید: فعالیت حرفه ای من 24 سال پیش درست زمانی که در دانشگاه با همسرم آشنا شده و ازدواج کردیم آغاز شد. همسر من " فاطمه صادقیان" طراح داخلی و خارجی کشور در حوزه مد ولباس اسلامی – ایرانی  است که از ابتدای فعالیتمان در این حوزه بصورت تخصصی، مادی و معنوی از من حمایت کرده است به طوری که می توانم بگویم همسر من مصداق عملی جمله معروف « هر کجا مرد موفقی است، زن بزرگی پشت او ایستاده است.» می باشد.

میرعامل مؤسسه پژوهشی – فرهنگی «شمس نهان اصفهان » ادامه می دهد: با تلاش های مستمری که داشتیم امروز ما یک آرشیو قابل توجهی از لباس های مردانه و زنانه داریم که در طراحی و دوخت آن از فضای دوران ماقبل اسلام چون دوران مادها، هخامنشیان، ساسانی .. و دوران بعد از اسلامی صفویه و قاجاریه .. الهام گرفته ایم و تنها مؤسسه ای هستیم که هر ساله در روز ملی عفا ف و حجاب نمایشگاه "عکس فاخر" برگزار می کنیم.

"حسین زاده" در خصوص موفقیت های مؤسسه اش در نمایشگاه های داخلی و خارجی می گوید: در اسفند سال 85 در همسر من در نخستین نمایشگاه مد و لباس اسلامی که در کشور برگزار شد با ارائه لباس های تاریخی و لباسی که برای بانک صادرات طراحی کرده بود شرکت کرد؛ تیرماه سال 89 اولین نماشگاه با موضوع عفاف و حجاب را فرهنگسرای نیاوران تهران برگزاری کردیم که بزرگترین و فاخر ترین نمایشگاه عکس در نوع خودش بود، مرداد همان سال به مناسبت 5 دی ماه سالروز دستور رضاشاه برای کشف حجاب یک نمایشگاهی را با موضوع عفاف و حجاب و نماز در ساختمان وزارت فرهنگ برگزار کردیم؛  سال 92 در نخستین نمایشگاه سبک زندگی اسلامی که در سیتی سنتر اصفهان برگزار شد با ارائه مانتوی اسلامی شرکت کردیم؛ سال 93 در نمایشگاه ICC «میراث فرهنگی ناملموس » که 40 کشور در آن شرکت کردند در اصفهان اول شدیم و همان سال علاوه بر شرکت در نمایشگاه های حجاب و عفاف توانستیم در نخستین نمایشگاه ترکیبی کشورکه عکس همراه چیدمان بود شرکت کنیم و از این طریق رزومه خیلی خوبی کسب کردیم .

وی ادامه از شرکت در نمایشگاه "سیلک رود " یا  "راه ابریشم" در جنوب چین را به عنوان دومین رزومه بین المللی مؤسسه " شمس نهان اصفهان" بر می شمارد و می افزاید: در این نمایشگاه رتبه اول را کسب کردیم؛ سال 95 با حمایت خانم اصلانی رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور وهمراهی سازمان بسیج جامعه زنان اصفهان توانستیم سلسله نماشگاه های عفاف و حجاب را برگزار کنیم و همچنین در کنگره 2300 شهید خمینی شهر و 10 دانشگاه هنررشته دوخت و دوز این نمایشگاه را اجرا کردیم و در هفته دفاع مقدس توانستیم رتبه اول را کسب کنیم.

مدیرعامل مؤسسه « شمس نهان اصفهان» به میلاد حضرت زهرا(س) و ایام فاطمیه اشاره می کند و می گوید در این ایام هم در نمایشگاه های عفاف و حجاب شرکت کردیم و امسال هم در نظر داریم با حمایت بسیج جامعه زنان کشور سلسله نماشگاه هایی را برگزار کنیم که اولین آنها در روز عفاف و حجاب در شمال و جنوب تهران است و حرکت بعدی ما با شروع مدارس است  که بنا داریم 20-10 مدرسه نمایگشاه برگزار کنیم و آن را به استان های مختلف تسری می دهیم و یک موج افرینی در سال 96 در حوزه تبلیغ عفاف و جاب در قالب هنری ، با عکس های فتوگرافی رقم بزنیم . 

ما مأمور به تکلیفیم! این راه برکت های زیادی دارد

" حسین زاده" در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما « با توجه به وضعیت مد و لباس در کشور، فکر می کنید برگزاری این نمایشگاه ها چقدر می تواند در بهبود وضعیت کنونی بازار پوشاک و ذائقه مردم مؤثر باشد؟.» با استناد به روایتی از صدر اسلام می گوید: روزی پیامبر اکرم(ص) برای ارائه و تبلیغ دین مبین به یثرب رفتند؛ آنجا مردم ایشان را با سنگ زدند و پیامبر شهر را با صورتی خونین و بندی زخمی ترک کرد. در حاشیه شهر به دیوار باغی تکیه داد در حالی که صاحب باغ از آنجا می گذشت صورت نورانی ایشان را دید و از ایشان پذیرایی کرد. پیامبر اسلام را بر آن مرد عرضه کرد و او مسلمان شد. وقتی پیامبر به شهر خود برگشتند بسیار شادمان بودند طوری که مردم فکر کردند کل یثرب مسلمان شدند! رسول خدا فرمودند: " نه" یک نفر ایمان آورد و همین یک نفر باعث برکات فروانی خواهد شد.

وی تأکید می کند: اگر بخواهیم تأثیرگذار و جامع در مقوله فرهنگی حرک کنیم نگاه ما باید اینگونه است.  هجمه و تبلیغات دشمن در این زمینه بسیار زیاد است آنها مهندسی شده کار می کنند و بازار لباس کشور ما را با تبلیغات اینترنتی و ماهواره ای قبضه کرده اند به طوری که فضای فکر مردم ما را به سمت فرهنگ پوشش و لباس آنها رفته و حتی تولید کنندگان ما خیلی راحت طرح های شان را کپی می کنند!  در حالیکه غافل هستیم که  فرهنگ غربی را کپی و تبلیغ و ترویج می کنیم!.

دهه آتی، سال های حرکت جدی و شکوفایی در عرصه مد و پوشاک اسلامی

مدیرعامل مؤسسه « شمس نهان اصفهان» به مطالبه رهبری در سال 77 در خصوص مدبومی – اسلامی اشاره می کند و می گوید: مدبومی، مُدی است که از منابع و رفرنس های تاریخی و قومی کشور خودمان الهام گرفته و ازلباس اقوام و تاریخ پوشش ایرانی – اسلامی نشأت می گیرد و این مهم نیاز به حمایت جدی دستگاه ها و هم افزایی آنها دارد. اما ما نمی توانیم بنشینیم تا این اتفاق بیفتد! ما به عنوان هنرمند وظیفه شرعی خود می دانیم که کار را آغاز کنیم و خداروشکر تا کنون امتیازات داخلی و بین المللی خوبی هم کسب کرده ایم و روز به روز موفق تر و پیروزتر می شویم.

"حسین زاده" پیش بینی می کند این حرکت در 10 سال آینده به یک حرکت جدی تبدیل شده و اگر حمایت مسئولین نیز چاشنی کار شود دیگر هنرمندان و طراحان  ترغیب و تشویق می شوند تا در این حوزه فعالیت کنند.

حمایت مسئولین و نیروهای متخصص از طرح های بومی اسلامی، حلقه مفقوده تجارت مداسلامی

 وی با بیان اینکه حوزه هنر حوزه گرانی است و نیاز به حمایت مالی و معنوی از هنرمند دارد، حمایت مسئولین را فراهم کردن شرایط خرید طرح، توسط تولید کنندگان به واسطه اتاق اصناف و وزارت ارشاد می داند و می افزاید: اگر آثار هنرمندانی که در حوزه ایدئولوژیک کار می کنند توسط سیستم حکومت یا نهادهایی مانند سپاه پاسداران، بسیج، معاونت فرهنگی شهرداری ها حمایت شود، شاغلان در این عرصه بیشتر خواهند شد و کم کم نسل آینده به این موضوع بیشتر اهمیت خواهد داد  ولی اگر حمایتی صورت نگرید همین افرادی هم که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند ریزش می کنند و انگیزه ها و رغبت های خودشان را از دست می دهند.

خانم صادقیان: نقطه قوت لباس های بومی ما " پوشیدگی" آنها است

خانم صادقیان از طراحان داخلی و خارجی کشور در حوزه مد ولباس اسلامی – ایرانی  است که از سوی وزیر ارشاد لوح حمایت گرفته و اثرش در نخستین ژورنال لباس کشور بنام زرین دخت ثبت شده است وی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس در پاسخ به این سؤال که مهم ترین ویژگی طرح های لباس ایرانی – اسلامی چیست؟ می گوید: نقطه قوت لباس های بومی ما " پوشیدگی" آنها است. اگر کل لباس تاریخ و اقوام ایران را بررسی کنیم همه آنها کاملا پوشیده هستند و در آنها از رنگ ها و فرم های خیلی زیبا و شاد استفاده شده است به طوری که من یقین دارم اگر بانوان و دختران جوان ما این پتانسیل ها را بشناسند، از لباس هایی با طرح های بومی کشورمان استفاده خواهند کرد.

وی این عدم شناخت و رغبت بانوان و دختران جوان درانتخاب لباس هایی با طرح های بومی را بدسلیقگی و کم طفی طراحان و دوزندگان این دست لباس ها در انتخاب پارچه های نفیس و زیبا و رنگ های شاد برمی شمارد و می گوید: «لباس های بومی و تاریخی اقوام ما را با پارچه های خیلی ضعیف و دوخت های  ضعیف تر تهیه می کنند و جوان ما که لباس خوش دوخت وخوش برش و خوش رنگ خارجی  را می بیند آن لباس ها را می پسندد! اما کاری که ما کردیم این بود که لباس های بومی خودم را با بهترین پارچه های و امروزی و نفیس تهیه کنیم و اگر آن را به بهترین صورت با کمک هنرمندان، بازیگران و .. تبلیغ کنیم خواهید دید که جوانان و بانوان ما برای پوشیدن لباس ایرانی کم رغبت نخواهند بود.

آشنایی با سلایق و نیازسنجی جامعه بانوان و تلفیق آن با طرح های بومی

رئیس هیئت مدیره مؤسسه پژوهشی – فرهنگی شمس نهان اصفهان ادامه می دهد: من اکنون 50 طرح زیبا دارم که بخاطر نبود سفارش عمده دوخت قیمت خرید آن ها گران تر از لباس های چینی و ترکیه ای است  در حالی که با تبلیغ و ترویج این نوع پوشش بومی پارچه ها عمده ای خریداری شده، برش ها عمده ای صورت گرفته، دوخت ها صنعتی و عمده ای شده و در نتیجه قیمت نهایی خرید آنقدر پایین می آید که همه مردم بتوانند  بخرند.

"صادقیان" تحقیق در کتاب های تاریخی، آشنایی نزدیک با لباس های بومی و محلی مناطق مختلف کشور، نظرسنجی از مخاطبان در خصوص اینکه در چه لباسی راحت تر هستند و کدام طرح ها با ذائقه بانوان و دختران ایرانی نزدیک تر است را راه های بر می شمارد که با آن سلیقه و خواست مردم نیاز سنجی کرده و با الهام گرفتن از طبیعت و داشته های غنی فرهنگی آمیخته و طرح های خود را می زند.

عدم آشنایی ایرانیان با روانشناسی رنگ و کاربرد مدل ها و طرح های لباس ها

وی با بیان اینکه عدم آشنایی بانوان ما با رنگ ها، کاربرد و روانشناسی رنگ ها، عدم آشنایی با طرح هایی که برازنده فرم و استیل شان است، مهم ترین چالش پیش روی انتخاب لباس از سوی بانوان ایرانی است، می گوید: دوست دارم مرکزی راه اندازی کنم که ابتدا به خانم ها در این زمینه ها مشاوره بدهد بعد طرح مناسب با اندام و رنگ مناسب با پوست بدنشان را به آنها ارائه دهد .

رئیس هیئت مدیره مؤسسه « شمس نهان اصفهان» با اشاره به اینکه رنگ ها مقوله بسیار مهمی در زندگی بشر هستند، می افزاید علاوه بر رنگ، نوع لباس هم باید با مجلس یا محلی که در آن شرکت می کنیم همخوانی داشته باشند در واقع یک فرد باید 5 دست لباس برای خانه، مهمانی، جشن ها و جشن عروسی و مجلس عزا داشته باشد! اما بانوان ما لباسی را که در مجلس عروسی می پوشند در مهمانی جشن تولد می پوشند! ...در حالیکه  طرح های بومی ما پتانسیل تهیه این 5 دست لباس را  به خوبی دارند.

حسین زاده: مهم ترین مشکل پیش روی صنعت مد اسلامی، عدم باورپذیری مسئولین است

"حسین زاده" در ادامه این بحث، الهام بخش طرح های لباس اقوام مختلف کشور را طبیعت می داند و می افزاید: رنگ سبز و آبی بشترین رنگی است که نهاد بشر از آسمان و زمین به وام گرفته و با آنها آرامش کسب می کند اما به نظر می رسد مردم ما در استفاده از رنگ های شاد ابا دارند! ما فرهنگ غنی در حوزه پوشش داریم ولی  سفارشی نشده است! باید آنها را شناسایی و استخراج  تبدیل به کالا و مُد امروز کنیم.

وی تصریح می کند:  این مهم قابل اجرا و شدنی است و تنها آسیب این مسیر عدن نگاه تخصصی مسئولین به حوزه مد و پوشش ایرانی – اسلامی است.

مدیرعامل مؤسسه پژوهشی – فرهنگی شمس نهان اصفهان در پاسخ به این سؤال که چرا به مد اسلامی به عنوان یک صنعت در کشور ما نگاه نمی شود و هنوز نتوانسته است جایگاه خو را پیدا کند؟ می گوید: مهم ترین مشکل پیش رو، عدم باور پذیری مسئولین، عدم آگاهی و اطلاعات از این ماشین است!

حسین زاده می گوید: به نظر من مُدو پوشاک یک ماشین است متشکل از ابزاری چون دوربین،  طراحی، دوخت و.. اما از آنجایی که ما درحوزه پوشاک از سابق یک مصرف کننده بوده ایم هیچ وقت آن را نشناخته ایم و نسبت به آن احساس نیاز نکرده ایم! از این رو لباسی که دوست دارند برای ما می دوزند، طرحی که می خواهند تن ما می کنند و.. اما وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 77 بر لوزم توجه به مد و پوشش اسلامی – ایرانی تأکید کردند متوجه شدیم که باید اتفاق و تحولی را رقم بزنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که الان 20 سال از فرمایش مقام معظم رهبری گذشته است اما چرا هیچ اتفاق جدی نیفتاده است؟ می گوید: عدم آگاهی و شنخات از ماشین مد که ماشینی فوق العاده تخصصی مهم ترین مسئله پیش روی این حوزه است  از این رو باید با افرادی که در این زمینه متخص هستند، وارد کار شوند.

مدیرعامل مؤسسه پژوهشی – فرهنگی شمس نهان اصفهان بیان می کند: در جهان امروز مد در دست بخش خصوصی است.  اعتقاد داریم که حوزه حکومتی و نهاد ها باید خط بدهند و حمایت کنند و روا ل کار در دست بخش خصوصی باشد و این حمایت ها می تواند در قالب کسر مالیات از مقدار پولی که تولید کنندگان برای طراحی می دهند و یک سری امتیازاتی باشد که به طراح های داخلی  داده می شود.

در آلبوم عکس زیر بخشی از فعالیت ها و موفقیت های مؤسسه پژوهشی - فرهنگی شمس نهان اصفهان را می بنید.

طنین یاس

انتهای پیام/د

لینک کوتاه:goo.gl/YZdzxl

مطالب مرتبط:
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید   
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا:
اخبار استان
اخبارجديد
پربحث ترین