امروز: سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۱
متخصص تغذیه عنوان کرد:

متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: روزه داران عزیز از نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای پر رنگ هم باید در وعده سحری خودداری کنند چرا که این نوشیدنی‌ها مدرن هستند و باعث می‌شود در‌‌ همان ساعات اولیه روز بخشی از عظیمی از آب بدن دفع شود و  تشنگی در طول روز را ایجاد کنند.

کد خبر: ۹۵۱۶
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۳

به گزارش آساره خبر؛  مهناز مردانی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در رابطه با نکاتی مفید در ماه رمضان و تدابیر تغذیه‌ای در سحر و افطار  اظهار داشت:  تمامی روزداران اعم از روزه داران اولی ها ، ورزشکاران، زنان و مردان حتما وعده سحری را به طور کامل باید بخورند؛ زیرا در این فصل گرم سال که بدن ۱۶ تا ۱۷ ساعت آب و غذا دریافت نمی‌کند باعث افت شدید قند خون خواهد شد.

  وی برای جلوگیری از بروز افت قند خون شدید در افراد روزه دار یاد آور شد: روزه داران باید کمی زود‌تر از خواب بیدار شوند تا فرصت کافی برای خوردن سحری داشته باشند. ؛ یک سحری مناسب می‌تواند مشابه یک ناهار ساده و یا یک صبحانه کامل باشد.

مردانی عنوان داشت: افراد روزه دار در هنگام سحر بایستی  از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ کردنی پر ادویه، شوری‌ها و ترشیجات جدا خوداری کنند؛ زیرا غذاهای پرچرب و ادویه دار  باعث عطش و تشنگی شدید در طول روز خواهد شد.  نوشیدن قهوه و چای پر رنگ در سحر باعث تشنگی در طول روز می‌شود  این متخصص خاطر نشان کرد: روزه داران سعی کنند از غلات، حبوبات، سبزی‌های تازه و میوه‌های مختلف بعد از افطار استفاده نمایند.

وی گفت: یکی از راه‌کارهای مهم پیشگیری از عطش شدید خوردن سبزی‌ها و میوه‌های آبدار مانند هندوانه است؛ زیرا اینها می‌توانند بخش عظیمی از آب مورد نیاز بدن را در طول روز تامین کنند ؛ روزه داران عزیز از نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای پر رنگ هم بایدخودداری کنند چرا که این نوشیدنی‌ها مدرن هستند و باعث می‌شود در‌‌ همان ساعات اولیه روز بخشی از عظیمی از آب بدن به صورت ادرار دفع شده و باعث تشنگی در طول روز شود.از خوردن مایعات با هم در هنگام سحر پرهیز شود.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد:افراد  روزه دار مایعات را در هنگام سحری به صورت یکجا نخورند چرا که خوردن مایعات با هم باعث پر شدن حجم معده و عدم مصرف مواد غذایی مورد نیاز می‌شود.

نخبه لرستانی بیان داشت: روزه داران در طی یک تا دو ساعت اولیه روز مایعات مصرف شده را تقریبا کامل دفع می کنند لذا پیشنهاد می‌شود از هنگام افطار تا سحر به صورت متناوب حدود ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات مصرف نمایند تا به تدریج جذب بدن شود؛ خوردن سوپ‌ها و آش‌های رقیق نیز توصیه می‌شود زیرا نیاز روزه داران را به مواد غذایی و بخشی از آب بدن را تامین می‌کند.

 مردانی خاطر نشان کرد: بهترین مواد غذایی که برای یک افطاری کامل پیشنهاد می‌شود استفاده از قندهای طبیعی مانند خرما، کشمش و انجیرخشک است این مواد قندی به تدریج قند خون بدن را بالا برده و تعادل قند خون را در بدن برهم نمی‌زنند؛ در کنار این مواد قندی بهتر است از یک لیوان شیر یا یک نوشیدنی ولرم استفاده شود تا دستگاه گوارش آمادگی لازم برای دریافت یک وعده غذایی کامل را پیدا کند.

  سردرد شدید پیامد افطار با آب یخ 

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در پایان گفت: افطار کردن را با نوشیدنی‌های خیلی سرد و آب یخ مضر روزه داران از آب یخ و نوشیدنی‌های خیلی سرد در هیچ شرایطی برای باز کردن افطار خود استفاده نکنند؛ زیرا موجب فشار شدید به دستگاه گوارش شده و سر دردهای شدید را در پی دارد؛ چرا که حرارت بدن و دمای آب یکسان نیست و مقدار زیادی از آب به صورت عرق دفع شده و این عدم تعادل بین درجه حرارت بدن با آب یخ موجب بروز این عارضه می‌شود. 

 انتهای پیام/د

لینک کوتاه:goo.gl/dLxhIf

مطالب مرتبط:
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید   
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا:
اخبار استان
اخبارجديد
پربحث ترین