امروز: سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۱۷
احکام معاشرت طبق فتوای چند تن از مراجع؛

چند تن از مراجع تقلید به پرسشی هایی با موضوع معاشرت پاسخ گفته اند.

کد خبر: ۸۸۷۷
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۲

به گزارش آساره خبر؛ متن پرسش های مطرح شده وپاسخ این مراجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

 

حضرت آیت الله العظمی سیستانی پرسش: اینجانب قصد عزیمت به کشور هند را دارم . سوال بنده این است که آنها پیروان مذهب هندو و مسیحیت و زرتشت نجس هستند و احکام معاشرت با ایشان چگونه است؟ پاسخ: مسیحی و زرتشتی محکوم به طهارت هستند و معاشرت با ایشان و کفار غیر اهل کتاب فی نفسه مانعی ندارد.

 

پرسش: هم غذا شدن با کفار چه حکمی دارد؟ پاسخ: اگر کافر بت پرست ومشرک باشد وبا رطوبت دستش یا بدنش با غذا تماس بگیرد نجس است وغذا خوردن اشکال دارد ودر غیر این صورت نجس نیست پس اگر شک بکنیم در تماس با رطوبت پاک است وهمچنان اگر کافر کتابی (یهودی یا نصرانی باشد) طاهر است

 

پرسش: آیا نماز خواندن و غذا خوردن در منزل کسی که تارک الصلاه باشد جایز است ؟ پاسخ: اشکالی ندارد .

 

پرسش: آیا رفت و آمد با افرادی که می دانیم اهل نماز نیستند جایز است؟ پاسخ: مانعی ندارد ولی با احتمال تأثیر نهی از منکر لازم است بلکه بنابر احتیاط واجب با عدم احتمال تأثیر اظهار کراهت کنید

 

پرسش: پسری که به پدر خود سلام نمی کند چه حکمی دارد اگر پسر به پدر سلام کند وپدر جواب ندهد چطور؟ پاسخ: احترام واحسان به پدر ومادر واجب است حتی اگر او جواب ندهد بازهم شما سلام کنید.

 

پرسش: حکم دست دادن با زن نامحرم در صورتیکه امتناع کردن موجب بروز ناراحتی و یا قطع رابطه فامیلی گردد و یا اعتراض والدین را به همراه داشته باشد ؟ پاسخ: دست دادن با نامحرم جایز نیست و اگر حائلی باشد مانعی ندارد .

 

پرسش: آیا می توانید به غیر مسلمان کمک مادی یا معنوی کرد ؟ پاسخ: کمک اشکال ندارد .

 

پرسش: هدیه گرفتن از کفار چه حکمی دارد؟ پاسخ: اشکال ندارد وملک انسان می شود.

 

 

 حضرت آیت الله العظمی صافی

س:. با غیر مسلمان کتابی اگر با دستِ تر و مرطوب مصافحه نمائیم، باید دست خود را آب بکشیم یا خیر؟ ج. بنابر احتیاط واجب دست خود را آب بکشید. والله العالم.

 

س: معاشرت با اهل‌کتاب و هم‌غذا شدن با آنها چه حکمی دارد؟ ج: ذبایح اهل‌کتاب مردار و نجس است و خوردن آن جائز نیست و خودشان نیز بنابر احتیاط واجب نجس هستند؛ بنابراین هرچه که در حال رطوبت با آن ملاقات نماید بنابر احتیاط واجب نجس می‌شود.

 

س: در مورد معامله و نجاست و پاکی و اکل و شرب با بهائیان سؤال داشتم و حکم اجتناب را در مورد این مطلب می‌خواستم.

ج. فرقه بهائی‌گری دینی ندارند و ضالّ و مضلّ هستند و کافر می‌باشند و نجس هستند و با هر چه در حال رطوبت برخورد کنند نجس می‌شود و تبلیغ و ترویج آنها حرام و معامله با آنها جایز نیست؛ مؤمنین باید با شناخت کامل از عقاید حقّه شیعه اثنی‌عشری دفاع نموده و خودشان را از شر مکاید شیطانی و دشمنان محافظت نمایند.

 

 

 

حضرت آیت الله العظمی مکارم

معاشرت با اعضای فرقه ضاله بهائیت پرسش : آیا ارتباط و معامله بهائیان جایز است؟ پاسخ : شک نیست که آنها افراد منحرفی هستند، و اساس مذهب ساختگی آنها از سوی دولت های استعماری انگلستان و آمریکاست، و جزء کفّار حربی هستند. آنها نجس هستند و هیچ گونه معاشرت، خرید و فروش و همکاری با آنها جایز نیست.

 

نحوه معاشرت با غیر مسلمانان پرسش : معاشرت و رابطه با کفار (اعم از اهل کتاب و غیر اهل کتاب) چه حکمی دارد؟ پاسخ : در غیر موارد ضرورت از آنها اجتناب کنند؛ ولى کسانى که به کشورهاى غیر اسلامى سفر مى کنند یا در آنجا زندگى دارند لازم نیست از غیر مسلمین و حتّى از غذاهاى غیر گوشتى آنها اجتناب کنند و بعد از معاشرت، تطهیر لازم نیست.

 

اقتدا به امام جماعت اهل سنت در غیر حالت تقیه پرسش : اقتدا کردن فرد شیعه به امام جماعت اهل سنت در غیر حالت تقیه چه حکمی دارد؟ پاسخ : در مواردی که با آن ها معاشرت داشته باشید در جهت حفظ وحدت مانعی ندارد مشروط بر این که دشمنی با شیعه نداشته باشند. البته در هر حال اتّصال صفوف را رعایت کنید.

 

معاشرت با فردی که دچار غربزدگی شده پرسش : آیا با شخصى که خودباختگى فکرى و عملى «مانند پوشیدن البسه غربى ورَپى و مانند آن» دارد مى‌توان برخورد کرد، یا با او معاشرت نمود، یا با او ازدواج کرد؟ پاسخ : از آنچه موجب ترویج فرهنگ فاسد غربى مى‌شود باید پرهیز کرد، مگر این‌که انسان بتواند چنین افرادى را توجیه کند.

 

نجاست ذاتی کفار پرسش : نظر معظم له در مورد نجاست ذاتی کفار چیست؟ پاسخ : کفار نجس نیستند؛ ولی چون از نجاسات ظاهری پرهیز نمی کنند برای آنهایی که نیازی به معاشرت ندارند، احتیاط آن است که آلوده به زندگی آنها نشوند.

 

معاشرت و نشست و برخاست با بستگان نامحرم پرسش : بنده یک دختر طلبه هستم که برای رعایت کامل تر مسائل شرعی و عمل کردن بر طبق این حدیث شریف حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) که فرموده اند: «بهترین زنان کسی است که نه مردی او را ببیند و نه او مردی را ببیند» از پوشیه استفاده می کنم و از نشستن بر سر سفره ای که نامحرم سر آن سفره باشد اجتناب می کنم و از معاشرت و نشست و برخاست با نامحرم ها ابا دارم لکن بنده از طرف مردم و اقوام و نزدیکان مورد مواخذه واقع می شوم و در نهایت تعجب بعضی ها این عمل من را مخالف شریعت قلمداد می کنند. خواهشمند است که برای واضح شدن این مسئله نظر خود را در خصوص این گونه رفتار به صورت کامل و واضح بیان فرمایید. پاسخ : کار شما صحیح است که موازین شرعی را رعایت می کنید، البته صحبت با نامحرم مخصوصا بستگان در حدود متعارف و سخنان معمول مانعی ندارد و استفاده از پوشیه هر چند مانعی ندارد ولی پوشاندن صورت و دست ها تا مچ واجب نیست.

 

 

 

حضرت آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی س:به نظر مبارکتان، فرقه بهائیت و معاشرت با آنها چه حکمی دارد؟ ۲. ازدواچ به پیروان فرقه منحرف بهائیت چه حکمی دارد؟ ۳. چرا ما بهائیت را نجس می دانیم؟ ۴. آیا پیروان فرقه ضاله بهائیت کافرند؟ و اگر هستند از چه نوع آن می باشند؟ و آیا از مصادیق عین نجاست، هستند؟ ۵. آیا نفس و مال پیروان بهائیت محترم است؟ و اگر تبلیغ برای جذب به این گونه فرقه کنند یا تبلیغ علیه اسلام و شیعه کنند چطور؟

 

ج: معاشرت با بهایی واقعی جایز نیست. ۲. ازدواج مسلمان با بهایی واقعی باطل است ولی اگر شخص فقط اسماً خود را بهایی می داند و معتقد به عقاید مسلمانان است ازدواج با او جایز است. ۳. کسی که خود را مسلمان می داند و همچنین اهل کتاب (یهودی، مسیحی، زرتشتی، صابئی) پاک هستند. فرد بهائی اگر خود را از فرق اسلامی محسوب می دارد و اسلام را قبول دارد پاک است و در غیر این صورت بنابر احتیاط واجب همچون سایر کافران نجس است. ۴. اگر بهایی واقعی باشد که از دین غیر اسلام پیروی می کند کافر می باشد. ۵. احترام نفس و مال کافران منوط به حکم حاکم شرع است.

 

س:آیا اگر شوهرى زنش را از خارج شدن از خانه منع کند، سوء معاشرت محسوب مى شود؟ ج:در صورتى که خروج زن از منزل تمرّد بر شوهر نیست، منع او سوء معاشرت است.

شفقنا

انتهای پیام/د

لینک کوتاه:goo.gl/9VO2YB

مطالب مرتبط:
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید   
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا:
اخبار استان
اخبارجديد
پربحث ترین